REKLAMA V ČEŠTINĚ, ČEŠTINA V REKLAMĚ

Světla Čmejrková
LEDA, Praha 2000

Obsah a krátké shrnutí

 

OBSAH

 

I. Život s reklamou
Technologie, média, oblasti reklamního diskursu
Čím nás reklama dráždí a čím nás přitahuje
Reklama, obchod, mystifikace a umění
Vymezení funkcí reklamy a modely reklamní komunikace
Typologie reklamy

II. Metody analýzy jazyka reklamy
Exkurs do pojetí reklamy v české stylistice
Jazyková a stylová rozmanitost reklamního diskursu
Pluralita metodologických přístupů jako princip analýzy
Reklama a její adresát
Literatura o reklamě
Struktura knihy

III. Jak reklamu číst

1. Reklamy v řeči vázané aneb Na zem sklouzla z nebe kouzla
Jazyk, prozodie, poezie
Rým aneb Rychle dolej čistý olej
Rytmus a metrum aneb Podráždění Vaší kůže GEL FENISTIL rychle zmůže
Absolutní rým aneb v září naše ceny září
Aliterace a zvukosled aneb Moje parta, moje PETRA

2. Konfigurace hlásek a písmen aneb Mezi Vámi a zemí
Akronym aneb Opravdu Můžete Vyhrát. OMV
Ikonky v platnosti písmen a slov aneb Hřejivédomova
Dekompozice slov aneb Kde je Vaše žena? Nakupuje LEVně
Hra s velikostí písmen aneb Stále větší a větší
Obrazce ze slov, tzv. kaligram a ideogram
Interpunkce a velká písmena aneb Pouze VAX má pět V
Hra s písmeny a významy aneb Přišel, viděl, Litovel
Hra s mluvenou podobou jazyka aneb Báte pldý dos?

3. Jazyková norma češtiny a hra s cizostí aneb BESTarostně spolu
Hra slova českého a anglického aneb Aby Váš motor skvěle SHELL
Rým slova českého a cizího aneb VANISH. Skvrn a špíny se zbavíš
Cizost v reklamě aneb Let´s make things better

4. Básnické figury a tropy aneb Na každou otázku jasná odpověď
Paralelismus slov aneb Světla svítí, stěrače stírají
Epiteta aneb Krásná a ještě dokonalejší. Nová. Dokonalá v každém detailu 
Přirovnání aneb Dovolená jako z pohádky
Gradace aneb Víc než jen přepych mládí, víc než jen okázalá krása
Metaforický paralelismus aneb Aral – síla v harmonii
Opakování aneb Chuť slunečného dne. RAMA. a život chutná lép
Kontrast aneb Jak může být malý prostorný?
Rétorický paralelismus vět a souvětí aneb Jméno se mění, jistota se násobí
Řečnické otázky aneb Proč nezkusit štěstí, proč si nezahrát?

5. Hra se slovy a jazykový humor aneb Obujte se do toho. Botas 
Aktualizace vztahů různých slov aneb Kupte náš tip (anebo typ?)
Nezvyklé kombinace slov aneb Osedláme Vaši myš!
Střet významu obrazného a základního aneb Není klíč jako klíč
Aktualizace frazeologických významů aneb JOX ...a máte to z krku!
Rozvinutá metafora a rozestupování významů aneb Kupujete meloun, nebo počítač?
Dvojsmysl aneb Více pokrytí na více místech
Jazyková hra aneb Chlapská chuť s ocasem

6. Slovo a obraz aneb Ve svěžím a čerstvém rytmu
Kontextualizace textu obrazem
Obrázek ilustrativní aneb Královská podívaná
Obrázek ozřejmující referenci polysémního slova aneb Královská cesta
Obrázek konkretizující základní význam slova aneb Vždy s Vámi
Obrázek aktualizující základní význam polysémních slov aneb Nejlehčí spojení
Obrázek realizující základní význam slov v idiomech aneb Budete na roztrhání
Fakultativnost a obligatornost obrazového doprovodu
Kontextualizace obrazu textem

7. Adresát reklamy a pragmatika řečových aktů aneb Splňte si sen!
Magická funkce Vy aneb všechny pády spotřebitele
Vykání a tykání aneb Hoď na to oko. a hned víš, jak na tom jseš
Váš a svůj aneb Máte už dost Vašich problémů?
Vy a my aneb Všechno, co děláme, řídíte Vy
Normy reklamní komunikace aneb Kamkoliv se dostanete, jsme i my
Reklama a zdvořilost aneb Na co čekáš?
Intersubjektivnost zachovávající odstup aneb Vašim představám dáme křídla
Intersubjektivnost dráždivá aneb Od teď na plný kule
Řečové akty v reklamě aneb Chceš, aby vyhrál někdo jiný?
Sdělení aneb s námi vždy vyhrajete!
Pokyny a výzvy aneb Hrajte s námi a vyhrajte!
Otázky aneb Chceš vyhrát? Tak MÜSLI!

8. Reklama a intertextualita aneb Vlasy dělaj' člověka
Typy pretextů
Přísloví, úsloví, rčení aneb Trefa do bílého
Známé výroky aneb Veni, vidi, video
Názvy děl literárních aneb Ve dvou se to lépe táhne
Citace písní aneb Tak jako slunečnice každým dnem
Filmy a televizní pořady aneb s Teslou mě baví svět
Pohádka aneb o Šípkové Růžence
Míšení textových typů aneb Bez komentáře
Reklama jako komentář k své reklamní kampani aneb Náš známý trik s uzlem
Reklama jako komentář k textu jiné reklamy aneb Jiná země? Jiný mrav?
Blízkost a nekongruentnost diskursů

9. Hlasy v reklamě a interdiskursivnost aneb Nekupujte to, je to monstrózní
Imaginární adresát aneb Znáte ten skvělý pocit
Osobní výpověď aneb Tuhle barvu mám nejradši
Simulace dialogu aneb Jasně, ale víš, které Go ti sedne?
Subjekty třetích osob aneb Půvabná a inteligentní hledá odpovídající protějšek
Polyfonie reklamy aneb Nedávejte nás číst svému psovi, přestane Vás poslouchat

10. Reklama a hodnoty aneb Pokud něco vyrábíte,
uřízněte to větší a pak to tam namlaťte
Tanec kolem cen aneb Kapse na míru
Brána do světa aneb Jako doma, jako od maminky
Apel na image aneb Různé produkty pro různé lidi
Apel na ctižádost aneb Zatímco se Martin Kopecký se svým kolegou blížili k Brnu
Produkt pro všechny aneb Snadné spojení pro každého
Artikl pro opravdové muže aneb Nabitý schopnostmi
Četba pro vzdělané aneb Lidé činorodí, vzdělaní a moderní
Apel na důvtip aneb Pak to tam namlaťte

Závěr
Literatura
Věcný rejstřík
Jmenný rejstřík
Summary
9
10
12
14
19
21

23
23
25
27
29
31
33

37

37
37
48
53
57
59

65
68
69
70
71
72
74
75
76

79
80
83
84

89
89
91
94
95
96
100
104
107
109

111
111
117
121
123
125
127
127

131
132
132
133
135
135
136
138
139

141
144
146
147
148
150
153
157
158
159
160
162
164

169
171
172
174
178
179
180
183
185
188
189
189

193
197
202
207
208
211


217
218
219
219
220
221
222
222
224

227
233
241
249
251



Autorka o své knize říká:

Jazykový materiál analyzovaný v knize (shromáždila jsem několik set reklam otištěných v 90. letech v časopisech a novinách) je klasifikován takto:

Kapitola 1 (Reklamy v řeči vázané) analyzuje zvukovou stránku reklamy z hlediska Jakobsonovy teorie šesti jazykových funkcí a ukazuje, jak se ve zvukové stránce reklamy uplatňují základní principy poetické jazykové funkce, využité ve prospěch funkce apelové.

Kapitola 2 (Konfigurace hlásek a písmen) analyzuje tyto principy v souvislosti s  grafickými licencemi reklamy a ukazuje různé postupy vizuálního ozvláštnění jazykového sdělení, jež působí na příjemce spolu s ozvláštněním zvukovým.

Kapitola 3 (Jazyková norma češtiny a hra s cizostí) je věnována postupu, jímž je jazykové vyjádření aktualizováno zapojením kódu cizího jazyka, zejména angličtiny, takže dochází k míšení dvou jazykových kódů a k  porušování jazykové normy češtiny.

Kapitola 4 (Básnické figury a tropy) se zastavuje u využití principu paralelismu v básnických figurách a tropech, jež strukturují sdělení způsobem odlišným od strukturace obsahů v běžné komunikaci a jsou rovněž výsledkem spolupůsobení poetické a apelové jazykové funkce.

Kapitola 5 (Hra se slovy a jazykový humor) se zabývá různými typy jazykové hravosti a obraznosti, transpozice slovních významů a jejich střetů s významy základními, ať už pro tuto hru reklama využívá známé frazeologismy, anebo se sama snaží o pojmenování neotřelá.

Kapitola 6 (Slovo a obraz) si všímá reklam, jejichž dešifrace předpokládá souběžné vnímání textu a obrazového doprovodu, protože obraz ilustruje jedno z možných čtení verbálního sdělení, anebo prozrazuje, že verbálním sdělením byl příjemce sveden na falešnou stopu.

Kapitola 7 (Adresát reklamy a pragmatika řečových aktů) je věnována nejmarkantnějším projevům apelové funkce jazyka v reklamě, zaměřuje se na  oslovování adresáta, jeho vtahování do reklamního sdělení a rozvíjení intersubjektivity. Je věnována analýze řečových aktů, všímá si uplatnění tzv. konverzačních maximmaxim zdvořilosti.

Kapitola 8 (Reklama a intertextualita) předvádí a analyzuje postupy, jimiž reklama sugeruje adresátovi pocit intersubjektivity a sounáležitosti na základě společné znalosti kulturního dědictví textů, ať již jde o kánon lidové moudrosti fixované v příslovích, úslovích a rčeních, anebo o texty umělecké a v širokém slova smyslu kulturní, a to historické i současné. Využívá při tom intertextuální postupy citace a aluze k těmto textům.

Kapitola 9 (Hlasy v reklamě a interdiskursivnost) ukazuje, jak reklama  parazituje na jiných typech diskursů a k jaké mystifikaci příjemce při tom dochází. Klade znovu otázku reklamy jako diskursu sui generis i jeho vztahu k diskursům soumezným, zejména literárním.

Kapitola 10 (Reklama a hodnoty) naznačuje spektrum hodnot, na nichž reklama svá sdělení zakládá, a ukazuje, že reklama více, než si uvědomujeme, staví svá poselství na tom, po jaké identitě příjemce touží a jak definuje své vztahy k jiným lidem.

4. 1. 2011