Světla Čmejrková – František Daneš – Jindra Světlá
LEDA, Praha 1999
Praktická příručka věnovaná psaní odborných textů, první svého druhu u nás, chce poradit specialistům z různých oborů, jak srozumitelně, přesvědčivě i osobitě stylizovat své texty. Její specifičnost spočívá v tom, že seznamuje čtenáře nejen s českými zvyklostmi odborného vyjadřování, ale i normami mezinárodními, zejména anglosaskými. Příručka je určena odborníkům v oborech humanitních, přírodovědných a technických, vysokoškolským učitelům i studentům. Přináší poučení jak těm, kteří se se způsoby psaní odborných textů teprve seznamují, tak těm, kteří se chtějí zdokonalit.
OBSAH
PŘEDMLUVA 1. OD JAZYKA VĚDY KE KOMUNIKACI VE VĚDĚ 1.1 Variabilita a normy vědeckého vyjadřování1.2 Psanost a mluvenost ve vědě 1.3 Vliv cizích jazyků a norem 1.4 Zájem o rétoriku vědeckého vyjadřování 1.5 Společenství jazykové a společenství diskursní 1.5.1 Diskursní společenství a jeho funkce
2. MEZIKULTURNÍ KOMUNIKACE 2.1 Jazykové a kulturní rozdíly ve vědeckém vyjadřování2.2 Kulturně odlišné intelektuální styly 2.3 Český vědecký diskurs v mezikulturním kontextu 2.4 Charakteristické rysy českého intelektuálního stylu 2.4.1 Modalizovanost
3. ZÍSKÁVÁNÍ DOVEDNOSTÍ VE VĚDECKÉM VYJADŘOVÁNÍ 3.1 Vědecké vyjadřování v české stylistice3.2 Vědecké vyjadřování v pohledu anglosaském 3.3 Psaní vědeckých textů jako pedagogická disciplína 3.3.1 Psaní kognitivní a psaní komunikativní
4. ŽÁNROVÁ DIFERENCIACE VĚDECKÉHO DISKURSU 4.1 Typy vědeckých textů a rozrůzněnost disciplín
5. AUTOR, ČTENÁŘ A DALŠÍ SUBJEKTY V TEXTU 5.1 Sociální a interakční charakter vědeckého textu5.2 Autor 5.2.1 Autorský plurál a plurál inkluzivní
5.3.1 Čtenář zasvěcený a laik
5.4.1 Strategie zdvořilosti
5.5 Další subjekty v textu
6. KANONICKÉ ČÁSTI VĚDECKÉHO TEXTU 6.1 Titulek a jeho typy6.1.1 Titulky naznačující/specifikující téma
6.2.1 Smysl a funkce abstraktů
6.3.1 Proces psaní a jeho produkt
6.4 Shrnutí 7. CO DRŽÍ TEXT POHROMADĚ A DÁVÁ MU SMYSL KOHERENCE TEXTU A JEJÍ PROSTŘEDKY 7.1 Podstata a druhy koherenčních vztahů7.2 Čím začít a jak pokračovat Vztahy tematické 7.2.1 Rozvíjení tematické linie
Vztahy obsahově-logické 7.3.1 Podstata a druhy obsahově-logických vztahů
7.5 Jak výklad uspořádat a jak při něm postupovat Vztahy (funkce) kompoziční 7.5.1 O kompozici obecně
8. OD VÝPOVĚDI K ODSTAVCI A KE KAPITOLE ČLENĚNÍ TEXTU NA ODSTAVCE A VYŠŠÍ CELKY 8.1 Obecná charakteristika odstavce8.2 Principy členění textu na odstavce 8.3 Tematická výstavba odstavce 8.4 Počátky a konce odstavců 8.4.1 Počátky odstavců
8.6 Síť orientačních výrazů v textu. Mezititulky 8.6.1 Orientátory
8.7 Celková lineární segmentace textu a její hierarchie 9. MODALITY SDĚLOVÁNÍ 9.1 Jaké záměry spojujeme se svým sdělením Komunikační (ilokuční) funkce9.1.1 Komunikační funkce prostě sdělovací (oznamovací a formulační) a její modifikace 9.1.2 Komunikační funkce tázací
9.2.1 Co by (ne)mělo nebo (ne)mohlo být. (Modalita deontická
či voluntativní)
10. JE VÁŠ VÝKLAD JASNÝ, SROZUMITELNÝ, PŘEHLEDNÝ A NEPŘETÍŽENÝ? 10.1 Úspornost versus rozvitostExplicitnost versus implicitnost 10.1.1 Úspornost vs. rozvitost
Hierarchizace 10.2.1 Zhuštěnost vs. uvolněnost
10.3.1 Myšlenkové zpracování obsahu
10.4.1 Kdy mají nepřesnost nebo nejednoznačnost své oprávnění
10.5.1 Úloha subjektu badatele
11. VERTIKÁLNÍ ČLENĚNÍ VĚDECKÉHO TEXTU 11.1 Druhy doplňujících složek textu a způsoby jejich uvádění11.2 Poznámkový aparát 11.3 Citace v textu 11.3.1 Citát
11.4.1 Citace knihy
11.6 Příklady 11.7 Ilustrace 11.8 Průvodní aparát 11.8.1 Přílohy
12. GRAFICKÁ ÚPRAVA TEXTU 12.1 Úprava rukopisu12.2 Grafické zvýrazňování složek textu 12.3 Typografická úprava textu 12.4 Úprava nadpisů (titulků) 12.5 Odsazení textu 12.6 Prezentace výčtů 12.7 Interpunkční znaménka 12.7.1 Tečka
12.8.1 Číselné označování částí textu
|
4. 1. 2011